Zaloguj się. Nie masz jeszcze konta? Rejestracja »


Jay Som „Everybody Works”

26 Kwietnia 2017

Muzyka alternatywna ma to do siebie, że można do niej podchodzić bez absolutnie żadnych oczekiwań. Najczęściej sprzyja to efektowi "wow", bo przecież najlepszych niespodzianek się nie zapowiada. Nawet gdy przeczytamy gdzieś pochlebną recenzję, nie przywiązujemy do tego zbyt dużej wagi, bo często atutem mało znanego wykonawcy jest właśnie to, że nie jest rozpoznawalny. Wszak dużo łatwiej jest nagrać średni album, który krytyk uzna za dobry, bo "młodzi są, jeszcze się wyrobią". W przypadku Meliny Duterte, ukrywającej się pod pseudonimem Jay Som, opisane sytuacje tracą rację bytu.

Drugi krążek kalifornijskiej artystki pochodzenia filipińskiego nie przykuwa uwagi nazwiskiem wokalistki, okładką ani żadnym innym elementem drugoplanowym, stosowanym przez podziemie do wygrzebania się na powierzchnię świadomości publicznej. Tutaj muzyka mówi sama za siebie i jest jedynym, czym słuchacz chce się interesować (bez obrazy dla samej Duterte). Jay Som osiągnęła delikatne, ulotne brzmienie, przywodzące na myśl aż za bardzo słoneczny lipcowy dzień, w którym uczucia między dwojgiem ludzi dosłownie wibrują (niekoniecznie pozytywnie) w powietrzu. Składają się na to przede wszystkim dość wysokie partie basowe ("Baybee", "Remain") i śpiew; Melina jakby była zmęczona ciągłymi emocjami, a momentami jednocześnie odwodniona od upału. Najlepiej słychać to na zwrotkach we wspomnianym "Remain", przerywanych wyrzucanymi "I-know", czy w kawałku tytułowym.

Same melodie nie ogłupiają i nie porywają do poważniejszych aktywności fizycznych, ale nie można też powiedzieć, że wyciszają czy relaksują. Dominuje spokój, ale tylko pozorny; czuć, że nie wszystko jest w porządku. Gładkie, świetnie brzmiące "One More Time, Please" może omamić, ale na solówce wychodzi cała tęsknota przekazu. W "For Light" można mieć wrażenie, że ktoś za bardzo stara się nas przekonać, że wszystko jest w porządku. Tym bardziej, że utwór trwa jeszcze dobre cztery minuty po tym, jak powinien się skończyć. Takiego krycia nie ma za to w bardziej "naelektryzowanych" numerach. Groove gitary w "1 Billion Dogs" flirtuje z klimatami riot grrrls. Do tego solo, sprawiające absurdalne wrażenie puszczonego od tyłu. Z kolei riff "(Bedhead)" aż boli w uszy, jednak rozstrojone struny naprawdę się podobają. Stałe napięcie, wzmocnione pominięciem finału.

Duterte pobawiła się też efektami w czasie produkcji. Wyróżnię dwa, które nie wszystkim przypadają do gustu. Pierwszy to "zepsute słuchawki", czyli przytłumione dźwięki na początku "The Bus Song". To jeszcze może przejść, bo dość szybko się kończy. Niestety, drugi składnik to "gadka przez telefon", za którą niezbyt przepadam. O ile w zaciętym, ustawicznym "Take It" jeszcze się to jakoś sprawdza, to w przydługim "For Light" może znudzić słuchacza. Szkoda, bo zamknięcie krążka zawsze jest bardzo ważnym elementem. Jest to jedyna rzecz, którą Melina mogłaby poprawić; wszak to ona odpowiada zarówno za wszystkie instrumenty (nagrane w sypialni), jak i prace nad albumem przy stole mikserskim.

Napisałem na początku, że do alternatywy można podchodzić bez oczekiwań i może to zostać wynagrodzone. Przy "Everybody Works" pojawiły się one dopiero po włączeniu albumu. Nie sądziłem, że będę tak mile zaskoczony, słysząc pierwsze kompozycje i trochę żal mi było, gdy utwór się kończył, nawet jeśli na jego miejsce wchodził już następny, równie dobry. Nie uważam też, że Jay Som jeszcze się wyrobi; ona już jest ukształtowaną artystką. Pozostaje jej tylko rozbudowywać swój styl, ale na pewno nie musi go dalej na siłę tworzyć czy szukać.

Jędrzej Rakoczy

Ocena recenzenta:
  • Ocena 4/5
Twoja ocena płyty:
    
  • Ocena 0/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0/5 (0)
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarzAby dodać komentarz musisz być zalogowany

Informacje o płycie

Data wydania:
10.3.2017

Wydawca:
Polyvinyl / Double Denim

Lista utworów:

1. Lipstick Stains
2. The Bus Song
3. Remain
4. 1 Billion Dogs
5. One More Time, Please
6. Baybee
7. (Bedhead)
8. Take It
9. Everybody Works
10. For Light

Informacje o wykonawcy

Jay Som

Copyright © Rock Magazyn 2001-2017. Wszelkie prawa zastrzeżone.